1. Toyota uudised ja sündmused
  2. Dakar 2023
Kiirtee

TOYOTA GAZOO Racing Balticsi eratiim osaleb 2023. aasta Dakari rallil

Leedu ja Baltikumi tuntuim kestvus- ja maastikurallide staar Benediktas Vanagas ning Eesti rallimaastiku kuulsaim kaardilugeja Kuldar Sikk sihivad kõigi aegade suurimat autospordi tunnustust – kohta Dakari ralli esikümnes.

TOYOTA GAZOO Racing Balticsi meeskond võistleb 2023. aasta Dakari rallil Leedu-Eesti ühistiimina. Leedu ralliässa Benediktas Vanagase kõrval on end kaardilugejana sisse seadnud ei keegi muu kui Eesti üks kuulsamaid rallilegende Kuldar Sikk.

Maailma kõige karmimale kõrberallile läheb meeskond vastu uusima Toyota GR DKR Hiluxiga. Tegemist on 2,7-tonnise metsalisega, mille jõuallikaks on 3,5-liitrine kahe turboga V6-bensiinimootor, mis suudab kõrbesõiduks kohandatud sõidukit liigutada kuni 200 km/h kiirusega ja seda seal, kus teed puuduvad. Mis peamine – meie meeste auto on peaaegu identne viimase Dakari ralli võitnud Toyota tehasemeeskonna autoga.

Selle auto saamine oli kahtlemata keeruline, aga kuna TOYOTA GAZOO Racing Balticsi tiimi nähakse Toyota silmis pühendunud ja professionaalse eratiimina, andis maailma suurim autotootja tiimile nii auto kui ka kogu vajamineva tehnoloogilise toe. 

Benediktas Vanagase nimi ei vaja Leedus tutvustamist. Ta on riigi tuntuim võidusõitja, kel on üle 25-aastane kogemustepagas rallis, võidusõidus, rallikrossis, maastiku- ja kestvussõitudes. Vanagase ralliajaloos on juba praegu kümme Dakari starti (sh ka 11. koht üldarvestuses), mis teeb temast kahtlemata piirkonna kõige mitmekesisemate kogemustega autosportlase.

Eesti rallilegend Kuldar Sikk on esimene eestlane, kes on saanud kirja 100 WRC starti. Kuldar on olnud kaardilugejaks Urmo Aavale, Ott Tänakule ja ukrainlasele Juri Protassovile. Kuldar liitus TOYOTA GAZOO Racing Balticsi tiimiga 2022. aasta juunis ja sellest ajast alates on olnud Dakari ralliks valmistumine tema fookuses. Valmistumine edeneb kenasti, sest juba praegu on saadud suurepäraseid tulemusi FIA Euroopa karikasarja Baja murdmaarallide etappidelt Itaalias, Poolas ja Ungaris. Neist viimasel saavutas TOYOTA GAZOO Racing Baltics esikoha.

  • Benediktas Vanagas: „Kuldar on tõeline professionaal.“

    „Selle asemel, et valida kaardilugejaks mõni vana Dakari veteran, otsustasime teha koostööd professionaaliga, kelle sooviks on areneda ja kellel on kõvasti ambitsioonikust, et eesmärke täita. Tänu Kuldariga läbitud treeningutele ja üheskoos tehtud tehnilistele täiustustele võin nautida täielikku meelerahu, teades, et just tema istub selles meeletus väljakutses minu kõrval,” ütleb Vanagas ja lisab: „Üleminek klassikaliselt autorallilt kestvussõidule võib tunduda päris keeruline, kuid Kuldar tegi selle protsessi läbi mängleva kergusega.“

  • Kuldar Sikk: „See on suur vastutus.“

    „Meie eesmärk Dakari esikümnesse jõuda on tohutu vastutus. Tõsiasi, et maailma suurim autotootja usaldab meid ja on andnud meie käsutusse põhimõtteliselt sama tehnoloogia ja toe, mida saavad kasutada TOYOTA GAZOO Racingu tehasemeeskonnad, hoiab mind optimistlikuna. Eesmärgid on seatud ja oleme valmis minema vastamisi maailma parimatega. Tõestasime juba ammu, et oleme valmis kõige suuremaks väljakutseks.“

Dakari ralli 2023

Dakari ralli proloog saab alguse 31. detsembril ja ralli ise kestab 1.–15. jaanuarini 2023. Dakari ralli on kahtlemata planeedi kõige raskem võistlus. Tänavu Saudi Araabias peetav kõrbemaraton sisaldab kuni 500 km pikkuseid kiiruskatseid, mida tuleb läbida iga päev ja seda peaaegu kaks nädalat järjest. Kogu selle katsumuse keskel on sõitjatel ainult üks vaba päev, mil katseid ei toimu. See kõik nõuab ettevalmistust, sihikindlust ja raudset vastupidavust, sest sportlaste, tugimeeskondade ja autode jaoks on tegemist nii füüsilise kui ka psühholoogilise väljakutsega.

  •  

    TOYOTA GAZOO Racing GR DKR Hilux T1+
    tehnilised andmed

    Mootor: 3,5-liitrine kahe turboga V6, V35A tootja mootor
    Käigukast: Sadevi 6-käiguline kast, järjestikuse lülitusega
    Võimsus: 298 kW
    Pöördemoment: 660 nm
    Kütusepaak: 540 liitrit
    Rehvid: BF Goodrich, 37 tolli

  •  

    Benediktas Vanagas / olulised faktid

    Vanus: 45 aastat
    2015. aasta Dakari ralli 1. koht erameeskondade arvestuses
    2017. aasta FIA Baltic Rally Trophy üldarvestuses 1. koht
    2019. aasta Dakari ralli üldarvestuses 11. koht
    2020. aasta Dakari ralli üldarvestuses 15. koht
    2021. aasta Dakari ralli üldarvestuses 12. koht

  •  

    Kuldar Sikk / olulised faktid

    Vanus: 43 aastat
    A 2000+ hõbemedal
    N 2000+ pronksmedal
    Kokku üle 100 WRC stardi
    Endine Urmo Aava ja Ott Tänaku kaardilugeja
    Eesti Autospordi Liidu juhatuse liige

Dakar 2023: Kuldar Sikk intervjuu

„Dakar oli karjääri üks raskemaid ja ohtlikumaid võistlusi“


Rohkem kui saja WRC-ralli kogemusega Dakari ralli debütant Kuldar Sikk ütleb, et Dakar oli tema karjääri üks raskemaid ja ohtlikumaid võistlusi. TOYOTA GAZOO Racing Balticsi rallipaari Benediktas Vanagase / Kuldar Siku teekond sai ootamatu lõpu ralli neljandal rallipäeval.


Saudi Araabias parasjagu toimuvaks Dakari ralliks valmistumine algas teil juba 2022. aasta keskel osalemistega Baja-tüüpi (lühikesed maastikurallid) võistlustel. Milline oli nende roll?

Kui võrdleme n-ö tavalist rallit ja Dakari, siis Baja asub nende vahel, olles olemuselt siiski Dakarile lähemal. Kindlasti andsid need teadmise, kuidas saada hakkama olukorras, kui pole teada, mis on rajal tulemas. Rajaga tutvumist maastikurallidel ei ole ja kiiruslegendi ei koostata. Samas sõidetakse Bajadel erinevalt Dakarist väljaspool teid vähe. Need olid mulle endale olulised saamaks aru, mida maastikuralli endast kujutab.

Enne Dakari rallit käisid veel Marokos koolitusel, mida seal täpsemalt õppisid?

Seal oli kaks põhiteemat: digitaalne rajalegend ja navigeerimine düünides ning kõrbes. Bajadel navigeerime legendimärkide järgi nagu n-ö tavarallis, aga Dakaril paljuski kompassinäidu järgi.

WRC-kaardilugeja ja Dakari kaardilugeja ülesanded on päris erinevad. Kuidas sisseelamine läks?

Moraalselt oli tegelikult mulle kõige raskem, et oma kella ei tohtinud Dakaril kasutada. Lubatud oli korraldaja antud seieritega kell. Ehkki sõidetakse sekund-sekundis, jääb aja täppismõõtmine vaid korraldaja süsteemidesse. Rallis ma mõõdan katsel aega sekundikümnendiku täpsusega ja oman tempost palju selgemat ülevaadet.

Kui Dakari legendis on kirjas, et 15 km tuleb sõita kompassi järgi mingis suunas, ei tähenda see, et kaardilugeja vaikib kogu selle aja. Koos juhiga püüame leida parimat teed punktist A punkti B ja looduses ei ole võimalik liikuda täiesti otse. Tuleb aidata juhil suunda hoida.

Dakari rallil on palju ettearvamatust. Kuidas koostasite eri võistluspäevadeks taktikaplaani?

Loomulikult arutasime igal hommikul läbi, millise plaaniga me läheme, millised on rehvirõhud ja paljud muud detailid. Aga jah, üks asi on see, mida meie planeerime, teine, mida Dakar meiega planeerib. Ma arvan 99 protsenti sõitjatest lähevad oma taktikaga peale, aga elul on nendega teised kavatsused.

Enam-vähem ideaalselt suudab plaani kokku panna neljakordne Dakari võitja Nasser Al- Attiyah. Ta ei võida katset kui teab, et järgmisel päeval ootab ees keeruline navigeerimine ja targem on lasta teistel ees minna.

Ühel võistluspäeval tabas teid selline tehniliste probleemide laviin, et mõnigi oleks katkestamisele mõelnud. Teie?

Kõigepealt purunes rehv, vahetasime selle ära, seejärel generaatori rihm, vahetasime, siis taas rehv, jälle vahetasime, siis hüdrauliline tungraud, võtsime selle auto küljest ära. Oled viimase remondi autos olevate tööriistadega rajal teinud ja vaatad legendist, et 200 km on veel minna… Öö jõudis kätte, viimased 100 km sõitsime ralliauto olematute tuledega. Tavaolukorras oleks vist loobunud, aga Dakaris lihtsalt ei loobu.

Katkestasite pärast otsasõitu kivile. Milline oli olukord autost vaadates?

Videost tagantjärele vaadates on kivi nähtav, ma arvan, et tol hetkel tundus, et auto läheb sellest üle. Suurel kiirusel on raske hinnata takistuse kõrgust ja kaugust. Segav asjaolu oli, et Carlos Sainz vahetas läheduses rehvi ja hoidsime veidi kõrvale, et mitte talle peale vajuda. Nii lihtne oligi.

Katkestamisest on möödas umbes nädal. Kuidas oled Dakari kogemuse enda jaoks lahti mõelnud?

Dakari ralli oli üks raskemaid ja ohtlikumaid võistlusi, kus olen osalenud. Seda ennekõike ettearvamatuse tõttu. N-ö tavarallil koostame legendi ja see annab teadmise, millise kiirusega sõita, jah, ootamatusi võib tulla näiteks haardetingimustes, kuid need ei juhtu kindlasti sellises ulatuses nagu Dakaril.

Kahju on, et ei saanud lõpuni sõita. Üks teema on katsed, ilm ja sõiduolud, teine vaimne vastupidamine. Kui pead näiteks kümnenda võistluspäeva hommikul ärkama ja sõitma taas 300 kilomeetrit kiiruskatset ja järgmisel päeval jälle 400 ja ülejärgmisel 300. Sellest kogemusest tunnen puudust.

Mis saab edasi?

Auto jõuab Euroopasse veebruari keskel. See tuleb korda teha ja siis saab edasi mõelda.

 

Kristjan Sooper